توصیه‌های مهم پلیس فرودگاه به زائران حج تمتع خراسانی | بدرقه‌کنندگان به فرودگاه نیایند برخورد موتورسیکلت‌ها در سبزوار یک کشته و ۲ مجروح داشت (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت مادر ۵۰ ساله و فرزند ۱۵ ساله‌اش بر اثر گاز گرفتگی در مشهد | مونوکسید کربن ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود موج جدید بارندگی به کشور از فردا یکشنبه | پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در هفته جاری (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات جدید از زلزله در اردبیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله اردبیل را لرزاند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارز ویژه سفر حج در خراسان رضوی از فردا کجا توزیع می شود؟ + آدرس جنازه چهار نفر در یک مجتمع مسکونی در خرم‌آباد کشف شد آغاز عرضه ارز ویژه سفر حج از فردا (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال اطلاعات نسخ دارویی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه‌های تکمیلی پبش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی افزایش دما از امروز در استان جزئیات افزایش حقوق، عائله‌مندی و حق‌مسکن بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعلام شد | افزایش حقوق‌های اردیبهشت چقدر است؟ فرصت دانشگاهیان برای ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب + جزئیات کلاهبرداری هزار میلیاردی از ۱۴۶ نفر در پوشش پیش‌فروش خودرو در کرمانشاه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور فراجا: رقم جرائم رانندگی فعلا تغییر نکرده است تا پلیس + ۱۰ نروید؛ آنلاین خلافی بگیرید! کاهش آمار ازدواج به‌دلیل پیری جمعیت | افزایش زایمان زیر ۲۴ سال دستگیری ۳ شکارچی غیرمجاز در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درنای «امید» ارمغان پاییز

  • کد خبر: ۱۳۱۸۰۱
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
درنای «امید» ارمغان پاییز
پاییز برای درنا‌های سیبری، فصل مهاجرت و رسیدن است؛ مهاجرت از جایی که دوستش دارند و رسیدن به جایی که سرزمین امید آن هاست.

 پاییز فصل زیبایی و شکوه است؛ فصلی که ما در آن خاطرات روز‌های خوش کودکی را مرور می‌کنیم. در لحظاتش غرق می‌شویم و گاهی از کلاس‌های درس مدرسه مان سر درمی آوریم. سرمای عجیب و دوست داشتنی پاییز در کنار باران‌های گاه وبیگاهش، برایمان و خاطره انگیز است.

پاییز برای درنا‌های سیبری، فصل مهاجرت و رسیدن است؛ مهاجرت از جایی که دوستش دارند و رسیدن به جایی که سرزمین امید آن هاست؛ جایی که در آن، سرمای زمستان را می‌گذرانند تا به بهار، زندگی و سرسبزی سلام کنند. در روز‌های گذشته تک درنای سیبری که در ایران با نام «امید» شناخته می‌شود، برای پانزدهمین سال متوالی در مسیر مهاجرت سالانه اش به ایران رسید.

این پرنده باشکوه، اما تنها سال هاست که به ایران می‌آید تا به تنهایی زمستان را بگذراند؛ پرنده‌ای که از هم نوعانش تنها او باقی مانده است و همچون نامش سال هاست که با آمدنش به زندگی رنگ تازه‌ای می‌دهد. درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند. جمعیت مرکزی به طور کامل منقرض شده است. آ ن‌ها در گذشته به هند مهاجرت می‌کردند. از جمعیت شرقی که سال هاست به چین مهاجرت می‌کنند، بیش از ۳ هزار باقی مانده است.

اما سرنوشت جمعیت غربی که به ایران مهاجرت می‌کردند، بسیار غم انگیز است و فقط همین یک (درنای امید) از جمعیت آن‌ها باقی مانده است و امکان تکثیر با جنس شرقی هم وجود ندارد. آن‌ها هرساله از غرب دریای مازندران وارد ایران می‌شدند و در تالاب بین المللی فریدون کنار، ازباران و سرخرود زمستان گذرانی می‌کردند؛ کاری که حالا درنای امید به تنهایی انجام می‌دهد.

مسیر مهاجرت این پرنده از فریدون کنار به سوی سواحل غربی دریای خزر ادامه پیدا می‌کند و با گذشتن از استان گیلان، جمهوری آذربایجان، داغستان و منطقه آستراخان روسیه به سوی شمال قزاقستان می‌رود و سپس تا رودخانه اوب در نزدیکی اقیانوس منجمدشمالی ادامه می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->